maandag 21 juni 2010

Vegan pancakes

Het is weer tijd voor een recept. Afgelopen weken heb ik twee kookboeken met veganistische recepten binnen gekregen. Voor een aantal weken heb ik veganistisch gegeten, maar ik heb besloten om het bij vegetarisch eten te houden. Dit komt helaas doordat ik, bovenop mijn pfeiffer, ook nog eens bloedarmoede heb gekregen. Toch blijven de recepten enorm leuk en blijf ik natuurlijk nieuwe recepten uitproberen. Vandaag wil ik jullie een recept geven om heerlijke pannenkoeken te maken zonder ei! Je mist het ei niet eens. Het recept komt uit het kookboek: 'How it all vegan' door Tanya Barnard & Sarah Kramer.


Ingrediënten
225 gram bloem
1 tl baking soda
1 tl baking powder (bakpoeder)
475 ml sojamelk
2 tl olie
En eventueel fruit, kaneel of vanille om er een andere smaak aan te geven.

Bereiding
- Mix de bloem, baking soda, bakpoeder in een grote kom.
- Voeg daarna de melk en olie toe en mix het tot alle ingrediënten gemixt zijn. Gebruik een kleine pan (het worden dikke American pancakes) en voeg daar steeds een bodem pannenkoekmix aan toe.
- Kijk uit! Laat de pannenkoeken niet op hoog vuur gaar worden, maar op middel tot matig en zet er een deksel op. Zo kan het ook aan de bovenkant al gaar worden.
- Als de pannenkoek stevig is, draai je hem om en laat je hem aan de andere kant ook goudbruin worden.
 TIP: zet de oven op 100 graden en zet er een hittebestendig bord in of een ovenschaal en leg je pannenkoeken in de oven als ze klaar zijn. Dan zijn ze nog lekker warm als je ze gaat opdienen! Eet de pannenkoeken met fruit, stroop of suiker. Eetsmakelijk!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten