zaterdag 29 mei 2010

Rode linzensoep


Hier is hij dan, het recept om rode linzensoep te maken. Ik beloofde al meerdere malen om het te plaatsen, maar ik kwam er steeds niet aan toe. Vandaag heb ik hem weer eens gemaakt en het smaakte verrukkelijk. Dit is mijn favoriete vegetarische recept en ik heb het al met veel combinaties gemaakt. Het is een echte hit hier thuis! Het recept komt uit de 'Raven Times', een fan blad voor de fans van de band Omnia (mijn dank is groot Jenny!). Rode linzen kun je in de grote supermarkten vinden of in een toko. Daarnaast moet je niet bang zijn om knoflook er in te gooien, want dit maakt het gerecht zo goddelijk!

Ingrediënten (voor 3 liter soep):
- 2 liter water
- 4 blokjes vegetarische bouillon (groente)
- 400 gram rode linzen (géén andere soorten, deze zijn veel lekkerder!!)
- 1 prei
- 3 grote winterpenen of wortels gesnippert/klein stukjes gesneden
- 2 of 3 middelgrote uien in (halve)ringen
- 3 tomaten in partjes (blik ontvelde tomaten)
- Ca. 6 tenen verse knoflook (het is veel ja, maar dit maakt de soep zo lekker)
- 1 theelepel djintin (gemalen komijn)
- eventueel nog wat maggie of sojasaus

Bereiding:
- Breng het water met de bouillonblokjes aan de kook in een grote pan.
- Was ondertussen de rode linzen. Er komt soms wat zand en troebel van af. Controleer ook even op stokjes of steentjes.
- Doe de linzen in de pan (het water hoeft nog niet per se te koken). Wanneer het kookt zet je het vuur laag want er komt schuim van de linzen af! Het moet wel blijven koken.
-Voeg dan alle gesneden groenten, knoflook en djintan toe aan de soep en roer het af en toe door elkaar!
- Laat dit ongeveer 30 minuten koken
- Het is klaar als het een mooie oranje massa is geworden. Je kunt het eventueel met de staafmixer fijner maken (persoonlijk vind ik dat wat minder lekker).
-Vind je het te flauw? Voeg er dan wat maggi of soyasaus aan toe

Dit serveer je dan met (stok)brood en heerlijk zelfgemaakte (vega) knoflook/kruidenboter. Je kunt het heerlijk variëren door minder linzen er in te doen en wat pompoen erbij. Mochten er vleeseters bij zijn die het vlees missen dan kan je er rookworst bij doen (in hun eigen soepkom uiteraard!). Dit doe ik bij mijn vader altijd als hij komt eten en die vind het lekker. Zelf weet ik niet hoe het smaakt :) Eetsmakelijk!

2 opmerkingen: